PENGARUH RASA PERCAYA DIRI DAN MOTIVASI BERPRESTASI TERHADAP KINERJA GURU ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (Survei Pada Sekolah Dasar Negeri Kecamatan Rangkasbitung, Kabupaten Lebak)

  • Usmaedi Usmaedi STKIP Setiabudhi

Abstract

The research method used was a survey, a sample size of 45 teachers randomly selected from all social
studies teachers in SD Negeri Sekec Kecamatan Rangkasbitung Kab. Lebak. Data collection was carried out
by using questionnaire distribution techniques, data analysis, with descriptive statistical methods, multiple
person correlation coefficient, determination coefficient, and regression analysis. The statistical test used the t
test and F test. This research was conducted on December 6, 2018 to December 13, 2018 the results: Ŷ =
126.887 + 0.166X1 + 0.160 X2 Constant of 126.887 states that if the independent variable is considered
constant, then the average Y will be increased by 126,879. The regression coefficient for X1 is 0.166, which
states that each addition of X1 is 1 point, and X2 is constant, then Y will increase by 127.045. The
regression coefficient of X2 is 0.160, which states that for each addition of X2 of 1 point and X1 is constant,
then Y will increase by 127.039. This means that the variable Self-Confidence (X1) and Achievement
Motivation (X2) affect the Social Science Teacher Performance variable.
Keywords: Confidence, Achievement Motivation, Social Studies teacher performance.


Abstrak
Metode penelitian yang digunakan adalah survai, sampel berukuran 45 guru yang dipilih secara random dari
seluruh guru IPS di SD Negeri Sekecamatan Rangkasbitung Kab. Lebak. Pengumpulan data dilaksanakan
dengan tehnik penyebaran angket, Analisis data, dengan metode statistik deskriptif, koefisien korelasi ganda
person, koef determinasi, dan analisa regresi. Uji statistik dipergunakan Uji t dan Uji F. Penelitian ini
dilaksakan pada tanggal 6 Desember 2018 sampai dengan 13 Desember 2018 hasilnya: Ŷ=126,879 +
0,166X1 + 0,160 X2 Konstanta sebesar 126,879 menyatakan bahwa jika variable independent dianggap
konstan, maka rata-rata Y akan meningkat sebesar 126,879. Koefisien regresi X1 sebesar 0,166 menyatakan
bahwa setiap penambahan X1 sebesar 1 point, dan X2 konstan, maka Y akan meningkat sebesar 127,045.
Koefisien regresi X2 sebesar 0,160 menyatakan bahwa setiap penambahan X2 sebesar 1 point dan X1
konstan, maka Y akan meningkat sebesar 127,039. Hal ini berarti bahwa variable Rasa Percaya Diri (X1)
dan Motivasi Berprestasi (X2) berpengaruh pada variable Kinerja Guru IPS.
Kata Kunci : Rasa Percaya Diri, Motivasi Berprestasi, Kinerja guru IPS.

Published
2019-07-01
How to Cite
Usmaedi, U. (2019). PENGARUH RASA PERCAYA DIRI DAN MOTIVASI BERPRESTASI TERHADAP KINERJA GURU ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (Survei Pada Sekolah Dasar Negeri Kecamatan Rangkasbitung, Kabupaten Lebak). Jurnal Pendidikan Dasar Setiabudhi, 3(1), 28-42. Retrieved from https://jurnal.usbr.ac.id/jpds/article/view/81

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.